دلالی بایدن بین سعودی و رژیم صهیونیستی

کارشناسان می گویند تهیه نقشه راه عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان مهمترین برنامه «جو بایدن» در سفر به ریاض است.

به گزارش تحریریهt روزنامه فرامنطقه ای «العربی الجدید» در گزارشی با عنوان «دولت بایدن نقشه راه عادی سازی روابط عربستان و رژیم اسرائیل را مدیریت می کند» نوشت، مسوولان آمریکا گفته اند آمریکا اکنون به دنبال تدوین نقشه راه عادی سازی روابط میان رژیم اسرائیل و عربستان است. این نقشه راه در سفر «جوبایدن» به ریاض و تل آویو مطرح خواهد شد.

تارنمای عبری زبان «والا» روز چهارشنبه گذشته به نقل از ۴ مقام ارشد آمریکایی که در تهیه این نقشه راه همکاری داشتند، نوشت بایدن در حال بررسی اجرای نقشه راه مربوط به عادی سازی روابط میان رژیم اسرائیل و عربستان است. دور از ذهن نیست که پیش از سفر بایدن به تل آویو و ریاض عادی سازی روابط این دو طرف اعلام شود. 

مقامات آمریکایی پیش بینی کرده اند که عربستان با عادی سازی تدریجی روابط خود با رژیم اسرائیل موافقت می کند و سردمداران ریاض تصمیم هایی در راستای منافع اسرائیل اتخاذ کنند. دولت بایدن با تدوین نقشه، برنامه ترامپ را برای عادی سازی روابط میان رژیم اسرائیل و کشورهای عربی را دنبال خواهد کرد. تلاش ترامپ به امضای توافق عادی سازی روابط این رژیم با کشورهای امارات، مغرب و بحرین موسوم به توافق «آبراهام» منجر شد.

به نوشته خبرگزاری «فرانس پرس»، «باربارا لیف» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه گفته است در پشت پرده با دیگر کشورهای برای عادی سازی روابط با اسرائیل کار می کنیم. در سفر آینده بایدن به اسرائیل و عربستان رویدادهای قابل توجهی در زمینه روابط اسرائیل و عربستان رخ خواهد داد.

«دان شاپیرو» سفیر سابق آمریکا در تل آویو هم به خبرگزاری فرانس پرس گفت پیش بینی می شود نقشه راهی برای عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان عملیاتی شود. 

به نوشته العربی الجدید، مسوولان اسرائیلی هم به تارنمای والا گفته اند که پیش بینی می شود عربستان در نتیجه سفر بایدن به هواپیماهای مسافربری اسرائیل که به سوی کشورهای جنوب شرق آسیا پرواز می کنند اجازه دهد در حریم هوایی عربستان پرواز کنند. این موضوع شرایط کاری شرکت های هواپیمایی اسرائیل را به طور گسترده ای بهتر خواهد کرد.

این در حالی است که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان چندی پیش در مصاحبه با نشریه «آتلانتیک» گفت که به اسرائیل به عنوان دشمن نگاه نمی کند، بلکه به عنوان همپیمان احتمالی عربستان به آن می نگرد که دارای منافع مشترکی با هم هستند.

این تارنما افزود: آمریکا مذاکرات میان عربستان و اسرائیل درباره انتقال حاکمیت جزایر تیران و صنافیر به عربستان را طبق شرایطی که اسرائیل در نظر گرفته است، مدیریت می کند. اسرائیل از عربستان درخواست می کند که ترتیبات امنیتی بسیاری را در نظر بگیرد و این دو جزیره را خلع سلاح کند؛ ضمن آنکه در زمینه عادی سازی روابط تلاش بیشتری انجام دهد. 

پایان/

۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 20036

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =