اعلام ساعت صفر جنگی

تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است همزمانی سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله در مورد توان موشکی حزب الله با سفر جو بایدن به منطقه، اعلام ساعت صفر جنگ آینده بود.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «عبد الباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت، شاید سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله در سخنرانی خود که با سفر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین های اشغالی همزمان شده است ساعت صفر جنگ آینده را مشخص کرده است. او در این سخنرانی گفت لبنانی ها تنها دو ماه برای استخراج گاز و نفت لبنان از سکوهای دریای مدیترانه فرصت طلایی دارند و اگر از این فرصت استفاده نکنند، هزینه های آن در آینده سرسام آور خواهد بود.

این یکی از اندک مواردی است که سید حسن نصرالله از مرحله دفاع به مرحله تهاجم رفته است و با حمله مستقیم و سنجیده به رژیم اسرائیل از طریق ارسال سه پهپاد اکتشافی برای تصویر برداری از میدان گازی «کاریش» ابتکار عمل را به دست می گیرد. او در سخنرانی خود بر آمادگی مقاومت برای آزاد سازی ثروت های گازی و نفتی لبنان از دشمن و حل همه بحران های لبنان تاکید کرد. 

استفاده لبنان از ذخایر گازی و نفتی ۶۰۰ میلیارد دلاری کاریش مدیترانه می تواند همه مشکلات بیروت را حل کند و مردم آن را از مردم کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم مرفه تر سازد

سید حسن نصرالله به خوبی از شکست آمریکا و همپیمانان اروپایی آن در جنگ اوکراین و احتمال به درازا کشیدن این منازعه آگاهی دارد. این شکست، فرصتی طلایی برای تحرک سریع با هدف آزادسازی سرمایه لبنان در عمق دریای مدیترانه و استفاده از قدرت مقاومت لبنان برای تحقق این هدف والا است. 

به نوشته رای الیوم، لبنان کشوری از هم فروپاشیده است. دیگر مردم آن نان پیدا نمی کنند. آنها امید خود برای تامین سوخت، برق، دارو و نیازهای اولیه را از دست داده است. چیزی نمانده است که کودکان این کشور مانند همتایان خود در یمن، سومالی و اتیوپی به دلیل گرسنگی، بیماری و تحریم نابود شوند. درخواست لبنان از صندوق بین المللی پول برای دریافت وام به ارزش ۳ میلیارد دلار هم اوضاع بحرانی این کشور را تغییر نخواهد داد.

این در حالی است که این کشور دارای ذخایر گازی و نفتی به ارزش ۶۰۰ میلیارد دلار است که می تواند همه مشکلات آن را حل کند. استفاده از این ثروت گازی و نفتی می تواند سبب پرداخت همه بدهی های لبنان شود و مردم آن را از مردم کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم مرفه تر سازد.

Hezbollah issues fresh threat against Israel's offshore gas rigs | The  Times of Israel

عبدالباری عطوان افزود: هنگامی که سید حسن نصرالله تاکید می کند که همه گزینه ها برای مقابله با دشمن روی میز است اسرائیلی ها سخن وی را جدی می گیرند زیرا او رهبری است که از جنگ نمی ترسد. او قدرت تصمیم گیری برای آغاز جنگ را دارد. او به هیچ جنگی وارد نشده است مگر در آن پیروز شده باشد. جنگ های آزادسازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی و جنگ سال ۲۰۰۶ و جنگ سوریه و عراق گویای این واقعیت است.

مقاومت لبنان می تواند استخراج نفت و گاز در دریای مدیترانه را به ویژه در شرایطی که کشورهای جهان با بحران انرژی روبرو هستند، متوقف سازد

اسرائیلی ها که گفتمان عکس العمل در زمان و مکان مناسب در پاسخ به حمله های مکرر خود به سوریه و لبنان را به تمسخر می گرفتند تا این لحظه در برابر ارسال سه پهپاد حزب الله به سکوهای گازی کاریش هیچ اقدامی نکرده اند و آنها در برابر اهانت به خود سکوت کرده اند زیرا به خوبی می دانند کسی که این پهپادها را ارسال کرده منتظر عکس العمل است و خود را آماده کرده تا با ده ها موشک دقیق و پهپاد عکس العمل نشان دهد.

مقاومت لبنان می تواند استخراج نفت و گاز در دریای مدیترانه را به ویژه در شرایطی که کشورهای جهان با بحران انرژی روبرو هستند، متوقف سازد. همچنین مقاومت لبنان می تواند عمق رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهد و همه زیرساخت های آن را ویران سازد.

 عطوان در بخش پایانی گزارش خود نوشت: معادله رسیدن موشک ها به حیفا و دیگر شهرک های صهیونیست نشین هنوز هم مطرح است. سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود معادله دیگری هم به این معادله اضافه و تهدید کرده است که سکوهای کاریش و فراتر از آن را هدف قرار خواهد داد. این موضوع نگرانی اسرائیلی های را به دنبال داشته است زیرا آنها از موشک ها و پهپادهای آماده که منتظر چراغ سبز برای آغاز یک جنگ منطقه ای هستند، می ترسند.

پایان/

۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۸
کد خبر: 20438

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • NL ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      1 2
      نویسنده این مقاله احتمالا یک رابطه ژنتیکی با دن کیشوت داره. در خیالات خودش از سید حسن یک تیتو ساخته که عنقریب فرمان فتح 72 ساعته اسرائیل را صادر خواهد کرد. به این آدمها فقط میشه گفت که اگر مردی خودت برو تو خط مقدم چون سید حسن اینقدر اضافه وزن پیدا کرده که نمیتونه از سر سفره تکون بخوره.
    • نیما IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      1 1
      حتی جرات نداره از آکواریومش بیاد بیرون
    • ۱۱۳ IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      1 6
      عطوان چیزی از سیاست نمداند