بحران شیرخشک در جهان عرب

شیرخشک در بازارها و داروخانه های کشورهای عربی نایاب شده و قیمت آن افزایش یافته است و نظام های عربی که از تامین شیر خشک مورد نیاز کودکان ناتوان شده اند به بهانه های مختلف ناتوانی خود را توجیه می کنند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود به قلم «مصطفی عبدالسلام» درباره بحران کمبود شیر خشک در کشورهای عربی نوشت، نمی دانم برخی از نظام های عربی با شیر خشک چه مشکلی دارند. شیر خشک در بازارها کمیاب و تولید این کالای اساسی کم شده است. برخی بازرگانان و داروخانه ها هم آن را احتکار کرده اند.

کمیاب شدن شیر خشک سبب افزایش قیمت آن شده و نظام های عربی هم به جای حل کردن این مشکل مزمن اکنون در حال حذف یارانه شیر خشک هستند و با این اقدام خود سبب افزایش مداوم بحران می شوند. این موضوع سبب شده است که خانواده های عربی که از افزایش قیمت مواد غذایی، مشتقات نفتی و خدمات مربوط به برق و آب در رنج به سر می برند بیشتر از گذشته در تنگنا قرار گیرند.

بحران شیرخشک در جهان عرب

«فراس الابیض» دولت پیشبرد امور لبنان سه شنبه هفته گذشته اعلام کرد به طور کلی یارانه همه انواع شیر خشک را حذف خواهد کرد. او نبود طرحی برای مقابله با قاچاق شیر خشک و فروش آن در بازار را به عنوان دلیل بیان کرد. این اقدام خطرناک دولت پیشبرد امور در لبنان در واقع تنها سرپوشی بر این مشکل است زیرا لبنان مدت ها است که از کمبود شیر خشک رنج می برد و این کالا در داروخانه های این کشور نایاب شده است. بازرگانان این کشور با احتکار این ماده و سوء استفاده از شرایط شیر خشک را به بهای بسیار گرانی به فروش می رسانند.

گزارش این روزنامه در بخش دیگری به مصر پرداخت و نوشت در این کشور هم قیمت انواع شیر خشک افزایش یافته و بیشتر شرکت های تولید کننده این کالا به بهانه افزایش هزینه های تولید قیمت آن را افزایش دادند. قیمت شیرخشک وارداتی هم افزایش یافت. برپایه گزارش بخش دارویی اتاق بازرگانی قاهره، قیمت آزاد شیر خشک 20 درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود با ادامه کاهش ارزش پوند بازهم قیمت شیر خشک بیشتر شود.

به نوشته این رسانه فرامنطقه ای، در سوریه هم به دلیل کاهش ارزش لیر و متوقف شدن واردات از سوی بازرگانان، بیش از یک ماه است که در بازارها شیر خشک نایاب شده است. در اردن نیز سازمان غذا و دارو اعلام کرد که قیمت شیر خشک مناسب برای شیرخواران کمتر از یک سال به دلیل افزایش هزینه های مربوط به بارگیری 2 تا 3 درصد افزایش یافته است.

بحران شیرخشک در جهان عرب

روزنامه العربی الجدید در پایان آورده است بحران کمبود شیر خشک در دیگر کشورهای عربی از جمله عربستان، بحرین، تونس، الجزایر، عراق، یمن و سودان هم وجود دارد. به طوری که قیمت شیر خشک در این کشورها هم به طور مداوم افزایش می یابد. نظام های عربی از تامین شیر خشک مورد نیاز کودکان ناتوان هستند و به بهانه های پوچ خود را توجیه می کنند. این نظام ها پی نبرده اند که شیر خشک برای کودکان حکم نان را دارد و کمیاب شدن این کالای اساسی خطرات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی بسیاری را به دنبال دارد. از طرف دیگر نایاب شدن این کالا زندگی شیرخواران را تهدید می کند و سبب کاهش میانگین قد شهروندان در این کشورها می شود.

پایان/

۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 23772

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =