رونق درآمد شرکت‌های اسلحه‌سازی

آمارها می گویند سازندگان سلاح از تحویل به اوکراین توسط ایالات متحده و شرکای غربی در کنار تسلیح مجدد ارتش های اروپایی سود خوبی می برند و اکنون جنگ غزه باعث رونق بیشتر آن ها می شود.

به گزارش تحریریه، آمارها از درآمد سه ماهه سوم سالجاری در بازار تسلیحات نشان می دهد که بزرگترین شرکت‌های نظامی و دفاعی غربی به دلیل سفارش‌های مرتبط با درگیری اوکراین شاهد افزایش درآمد بوده‌اند. افزایش درآمدها به دلیل رشد شدید هزینه های نظامی کشورهای غربی که باهدف تامین سلاح برای اوکراین و تسلیح مجدد ارتش های خود رخ داده است.

شرکت های آمریکایی لاکهید مارتین، جنرال داینامیکس و RTX (که قبلا به عنوان شرکت فناوری های ریتون شناخته می شد) آمار گویاتری از میزان سود خود گزارش کردند و نشان دادند که آنها همچنان انتظار درآمدهای بالاتری را در سه ماهه آینده دارند.

لاکهید مارتین اعلام کرد که سود سه ماهه سوم آن در کل در سطح انتظارات یا حتی بالاتر از آن هم بوده است و به دلیل قوی بودن سفارش‌های داخلی و بین‌المللی، میزان کل سفارشات در سطح ۱۵۶ میلیارد دلار باقی ماند. درآمد خالص این شرکت در ۹ ماه گذشته حدود ۵ میلیارد دلار بود حال آنکه در مدت مشابه سال گذشته این آمار ۳.۸ دلار میلیارد دلار بوده است.

شاخه سیستم های رزمی جنرال داینامیکس هم شاهد افزایش درآمدهای خود در سه ماهه سوم در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ بود.

رویترز به نقل از تحلیلگران وال استریت آورد که «جیسون آیکن» مدیر ارشد مالی این شرکت می گوید بخش توپخانه تا کنون یک نقطه قوت بزرگ برای اوکراین بوده است و ما هر کاری از دستمان برمی‌آید برای حمایت از مشتری ارتش ایالات متحده خود انجام داده‌ایم.»

رونق درآمد شرکت‌های اسلحه‌سازی

درآمد واحد دفاع، فضا و امنیت بوئینگ در سه ماهه سال جاری بالغ بر ۵.۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته است. این شرکت تسلیحات اوکراینی از جمله هواپیماهای بدون سرنشین اسکن ایگل و موشک های هارپون و هلفایر را تامین کرده است. همچنین به تازگی اولین جت T-۷A Red Hawk خود را نیز به نیروی هوایی ایالات متحده تحویل داده است.

RTX هم از افزایش ۱۲ درصدی درآمد تعدیل شده در سه ماهه سوم خبر داد. این شرکت در مورد درآمدهای خود فاش کرد که از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، سفارش‌هایی به ارزش ۳ میلیارد دلار دریافت کرده است و انتظار می‌رود که این سفارش ها در کوتاه‌مدت بیشتر هم شود.

بنا بر اعلام این شرکت، واحد سیستم‌های دفاعی Northrop Grumman به دلیل تقاضا برای مهمات و موتورهای موشکی مورد استفاده در سیستم‌های راکت هدایت‌شونده چند پرتابی، ۶ درصد درآمد سود بیشتر کسب کرده است.

علاوه بر این شرکت ها، سازنده هواپیمای سوئدی Saab چشم انداز فروش خود را برای سال جاری به علت تقاضای بالا افزایش داد. اگرچه شرکت «راین متال» آلمان قرار است درآمد سه ماهه سوم را در ماه آینده گزارش کند، اما نتایج اولیه که در این هفته منتشر شد نشان می دهد که این شرکت هم انتظار دارد سود عملیاتی آن به بالاترین حد تخمین زده شده یعنی به ۱۵ درصد برسد و تقاضای شدید برای سلاح و مهمات سود آن را به حدود ۲۰۲ میلیون دلار می رساند.

رونق درآمد شرکت‌های اسلحه‌سازی

اگرچه درآمد پیمانکاران دفاعی پیش از این بالا رفته بود اما اکنون به دلیل تشدید خصومت‌ها در غزه انتظار افزایش سفارشات را دارند.

آیکن از جنرال داینامیکس می گوید: ما خیلی زود از تولید ۱۴۰۰۰ گلوله توپ در ماه به ۲۰۰۰۰ گلوله رسیدیم. ما سریع و با شتاب بیشتر کار می کنیم تا ظرفیت تولید را به سطح ۸۵۰۰۰ و حتی تا ۱۰۰۰۰۰ گلوله در ماه برسانیم. من فکر می‌کنم که وضعیت در اسرائیل هم به این تقاضا فشار می‌آورد.

مقامات روسی بارها عرضه تسلیحات غربی به کی یف را محکوم و خاطرنشان کرده اند که این امر تنها درگیری را تشدید می کند و در عین حال تاثیری را در زمینه بازدارندگی روسیه در دستیابی به اهداف نظامی خود انجام نمی دهد.

ادامه کمک‌های نظامی به اوکراین نیز به طور فزاینده‌ای در میان مردم کشورهای غربی منفور شده است. نظرسنجی‌های متعدد در ماه‌های گذشته حاکی از کاهش سریع حمایت عمومی از صرف پول برای تسلیح اوکراین به جای مقابله با چالش‌های داخلی مانند تورم و بحران هزینه‌های زندگی است. حتی در ایالات متحده نیز قانونگذاران مجلس تاکید دارند که دولت دموکرات بایدن باید از میزان کمک های خود به اوکراین به شدت کم کند.

پایان/

۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27959

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =