هراس کشورهای عربی از بدعهدی واشنگتن

سابقه آمریکا در رها کردن همپیمانانش در هنگام سختی ها، موجب شده تا کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از تغییر موازنه قدرت در عرصه جهانی و پایان یافتن دوران تک قطبی با محوریت آمریکا و پیدایش جهان چندقطبی با محوریت روسیه و چین آگاه باشند و در جنگ اوکراین موضعی بی طرفانه اتخاذ کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «المیادین» لبنان در گزارش خود درباره طرفداری کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از روسیه در جنگ اوکراین نوشت، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نگرانی خود از سیاست آمریکا درباره حمایت واشنگتن از امنیت و ثبات حکومت هایشان را مخفی نمی کنند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس از زمان اقدام نظامی روسیه در اوکراین در کانون تنش های میان روسیه و غرب قرار دارند. زیرا منافع اقتصادی و ژئوپلتیکی این کشورها با جنگ اوکراین در ارتباط است و ادامه تنش ها در اوکراین می تواند به بازارهای انرژی هم کشیده شود. با توجه به اینکه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از بزرگترین صادرکنندگان انرژی هستند بی تردید این کشورها نیز از جنگ در اوکراین تاثیر می پذیرند. 

با وجود اینکه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دارای روابط راهبردی با آمریکا هستند، اما موضع این کشورها درباره جنگ اوکراین برای آمریکا شگفت آور بود و این موضوع سبب مطرح شدن این سوال گردیده که چه چیزی موجب شد تا این کشورها درباره جنگ اوکراین موضع بی طرفانه ای اتخاذ کنند و کانال های ارتباطی خود با روسیه را باز گذارند؟

این تارنمای لبنانی درباره چرایی موضعگیری بی طرفانه از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نوشت، روابط آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از زمان راهیابی «جو بایدن» به کاخ سفید سرد شده است زیرا این کشورها نسبت به سیاست آمریکا درباره تامین امنیت و ثبات خود نگران هستند. این نگرانی در واقع به دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» باز می گردد که طرح عقب نشینی تدریجی از منطقه خاورمیانه به سوی شرق آسیا را مطرح کرده است. این موضوع سبب شده است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای مقابله با نگرانی های امنیتی و ژئوپلتیکی خود تنها باشند.

US election: Gulf Arab leaders face new reality after Biden victory - BBC  News

سابقه آمریکا در پشت کردن به «حسنی مبارک» رئیس جمهوری اسبق مصر، «زین العابدن بن علی» رئیس جمهوری اسبق تونس و ... هنگام آغاز انقلاب های بهار عربی سبب شده است که نگرانی سردمداران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دوچندان باشد. همچنین عقب نشینی آمریکا از افغانستان هم کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را شوکه کرده و سبب شده است که آنها به فکر جایگزینی برای آمریکا باشند. علاوه بر این آمریکا این کشورها را در جنگ یمن تنها رها کرده و به همین دلیل گروه مردمی انصارالله یمن توانسته است ضربه های دردناکی را به عربستان و تاسیسات نفتی آن وارد کند.

گفتنی است موشک های گروه انصارالله به ابوظبی هم رسیده اما واشنگتن در برابر این حمله ها اقدامی انجام نداده است و این کشورها را برای مقابله با حمله های انصارالله به سلاح های مدرن تجهیز نکرد. 

طبق تحلیل فوق، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از تغییر موازنه قدرت در عرصه جهانی و پایان یافتن دوران تک قطبی با محوریت آمریکا و پیدایش جهان چند قطبی آگاه هستند. از این رو آنها تلاش می کنند که همه تخم مرغ های خود را در یک سبد نگذارند و آنها سعی می کنند در کنار داشتن روابط با آمریکا، با روسیه و چین هم روابط خوبی برقرار کنند.

 مکالمه تلفنی «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در هنگام آغاز عملیات نظامی در اوکراین هم بیانگر این موضوع بود. زیرا بن سلمان در این گفت و گو تمایل کشورش را برای حفظ توازن در بازار انرژی اعلام کرد. این در حالی بود که آمریکا عربستان را زیر فشار قرار داده بود که تولید خود را افزایش دهد.

همچنین در شرایطی که غربی ها بسیار تلاش می کردند روسیه را با تحریم روبرو سازند، «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات به مسکو سفر کرد و در این سفر بر تقویت روابط میان روسیه و امارات به ویژه در بازارهای انرژی و امنیت غذایی تاکید کرد.

ضمن آنکه پس از این سفر هم «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به امارات سفر کرد، استقبال از بشار اسد در ابوظبی عصبانیت آمریکا را به دنبال داشت.

پایان/

۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۹
کد خبر: 17678

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =