نقش اوکراین در تعمیق بحران غذایی در جهان

برخی جریان های بین المللی جنگ اوکراین را به عنوان بهانه ای برای بروز بحران امنیت غذایی در جهان بیان می کنند حال آنکه سهم صادرات کشاورزی اوکراین حدود ۳ درصد و ظرفیت های غیرفعال شده اوکراین در اثر جنگ کمتر از نصف است.

به گزارش تحریریه، گلوبالیست های جهان با هدف پیشبرد اهداف جهانی خود در کنترل متمرکز مردم و اجرایی کردن برنامه بازنشانی بزرگ یا great reset مدتی است بر موضوع کمبود کالا و بحران مواد غذایی و کاهش تولیدات کشاورزی تمرکز کرده اند.

مهمترین بهانه این گروه که از چهره های بسیار قدرتمند و ثروتمند جهان تشکیل شده هم شروع جنگ در اوکراین و کاهش تولیدات کشاورزی از این کشور است. آن ها تاکید دارند روسیه و اوکراین تولیدکننده بزرگ مواد کشاورزی هستند و جنگ موجب قطع صادرات آن ها شده است اما تاکنون آن ها به میزان تاثیر این جنگ بر روند عرضه کالا اشاره نمی کنند.

گفتنی است که ظرفیت های تولیدی روسیه به عنوان یکی از سه تولیدکننده بزرگ مواد کشاورزی تغییر چندانی نداشته و حتی مسکو برای افزایش تولید و صادرات هم تمرکز کرده است. در طرف مقابل اما بخش هایی از اوکراین درگیر جنگ شده و ممکن است در مسیر تولید بخشی از محصولات کشاورزی خود دچار مشکل شود.

کارشناسان میزان تاثیر جنگ بر تولیدات کشاورزی اوکراین را بین ۲۰ تا حداکثر ۵۰ درصد می دانند. رسانه ها اما مدعی هستند که مهمترین تولیدات کشاورزی اوکراین، گندم، ذرت و ... است و جنگ باعث قطع تولید این اقلام و کمبود در بازار شده است.

سهم اندک اوکراین از بازار کشاورزی جهان

بیایید دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم. گفته می شود کمبود گندم به علت قطع صادرات اوکراین موجب تنش در بازار آرد و نان جهان به عنوان مهمترین غذا برای مردم شده است. نشریه worldpopulationreview آورده است که در سال ۲۰۲۰ حجم تولید گندم جهان در کل رقمی بیشتر از ۷۶۰ میلیون مترمکعب بوده است. در این میان اوکراین با تولید کمتر از ۲۵ میلیون متر مکعب حدود ۳ درصد از کل تولید جهان را در اختیار دارد.

با این توضیح می توان گفت ادعای برخی رسانه های سرمایه داری مبنی بر تاثیر جنگ بر گرانی گندم و آرد نمی تواند درست باشد زیرا کمبود کل سهم ۳ درصدی یک کشور (به فرض درست بودن ادعا) به راحتی با ظرفیت مازاد دیگر کشورها قابل جبران است. گفتنی است حجم کل صادرات گندم اوکراین در سال اندکی بیشتر از ۳ میلیارد دلار بوده است.

دیگر محصول کشاورزی اصلی که گفته می شود اوکراین در آن سهم برجسته ای دارد ذرت است. به دلیل آنکه ذرت بخش اصلی از خوراک دام را تشکیل می دهد جهان سالانه حدود ۱۲۰۰ میلیون مترمکعب از آن را تولید و مصرف می کند.

اکنون جنگ اوکراین به بهانه ای برای افزایش خوراک دام و در نتیجه قیمت مواد غذایی (پروتئینی) به بهانه نبود تولیدات ذرتی این کشور تبدیل شده است. ذرت بزرگترین کالای صادراتی اوکراین است که ارزش آن در هر سال به بالاتر از ۴.۵ میلیارد دلار رسیده است.

به نوشته «اینوستوپدیا» کشور اوکراین در میان ده کشور برتر تولیدکننده ذرت جهان قرار دارد. در این میان آمریکا با تولید ۳۶۴ میلیون مترمکعب در رده نخست قرار دارد و پس از آن چین با ۲۶۰ میلیون مترمکعب قرار دارد. اوکراین در این میان حدود ۳۵ میلیون مترمکعب ذرت تولید می کند که سهم آن هم کمتر از ۳ درصد در بازار جهانی آن است.

گفتنی است امسال کشورهای آمریکای لاتین به ویژه آرژانتین و برزیل به رغم کمبود ۳۰ تا ۴۰ درصد تولید اوکراین از افزایش ظرفیت تولید و صادرات خود خبر داده اند به نحوی که حجم زیادی از ناتوانی اوکراین را جبران می کنند.

به طور قطع مشاهده آمار دیگر محصولات کشاورزی اوکراین هم نشان می دهد که این کشور حدود ۳ درصد از تولید جهانی کالا را در اختیار دارد. 

گفتنی است که همه این سطح از تولید هم به خاطر جنگ متوقف نشده و در بدترین حالت اوکراین نیمی از تولیدات کشاورزی خود را انجام می دهد. تبلیغ گسترده گلوبالیست ها بر کمبود کالا و بروز بحران غذایی و گرانی کالاها به طور قطع صدور از جانب اوکراین نیست و دلیل اصلی آن به سیاست های پنهان گروه های حاکم بر امور جهانی باز می گردد که در پشت بحران سازی ها به دنبال تکمیل سیطره بر کل جهان به بهانه هایی ساختگی هستند.

پایان/

۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 19308

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      0 0
      ازدیاد قیمت دلایل متعدد دارد مثل خشکسالی اما ظاهرا ایجاد ترس از کمبود و گران شدن، ایجاد تقاضای کاذب و ترغیب به هجوم برای خرید، شیوه جهانی است. تا توجه و انزجار جهان از روسیه بیشتر شود. *** روسیه می گوید مانعی بر سر حرکت کشتیهای غله نیست. خود اوکراین با مین گذاری دریای سیاه مانع از حرکت کشتی های غله می شود و به تعبیری گروگانگیری کرده تا توجهات را به خود جلب کند. سایر تولید کنندگان گندم که صادر کننده هم هستند (برخلاف چین تولید کننده اول جهان که صادرات ندارد) از این وضع نفع می برند. مثل فرانسه که مشتریان ثابت خود (الجزایر) را درحال خرید گندم روسیه می دید. شاید این جنگ گندم است.