فاطمی امین سخنگوی ایران خودرو و سایپا برای گران فروشی هنرمندانه شد!

خبر هنرمندانه فاطمی امین از گرانی بیشتر خودروهای داخلی در شرکت ایران خودرو نشان می دهد که تولید خودرو ارزان معنای دیگری دارد.

به گزارش تحریریه، خبر فاطمی امین از گرانی بیشتر خودروهای داخلی در محصولات شرکت های ایران خودرو و سایپا نشان می دهد که ارزان شدن خودرو معنای دیگری دارد و به مدل هایی مربوط می شود که قرار است تولید نشوند.

فاطمی امین گفت: امسال تولید تعداد بیشتری از خودروی پژو 206 در دستور کار است، همچنین خودروی تارا و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته تولید خواهد شد. محور دوم برای حذف قرعه کشی، واردات خودرو است که آیین نامه آن طراحی شده و به زودی در دولت مصوب خواهد شد؛ برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با انجام واردات پاسخ داده شود.

شواهدی که نشان دهد ایران خودرو به دنبال تولید پژو 206 است؛ آنهم با قیمت حدود 150 میلیون تومان که کمتر از قیمت تمام شده است؛ وجود ندارد و این گزاره را وزیر محترم جهت فرافکنی بر زبان جاری کرده است تا اصل داستان مشخص نشود. 

اصل ماجرا چیست؟

اصل ماجرا این است که خودروهای تارا و شاهین خارج از محدوده قیمتگذاری هستند و چنانکه وزیر صمت سیدرضا فاطمی امین به صراحت اعلام کرده است، تولید این مدل ها قرار است 4 برابر شود. معنای دیگر این گزاره چنین است که از ظرفیت تولید سایر مدل ها مانند مدل های خانواده پژو، سمند، تیبا و ... کم شود و برای افزایش تولید مدل های گران ظرفیت سازی انجام گیرد. 

میز بازار تحریریه به شدت مخالف قیمتگذاری خودرو بوده و بدتر از آن اصرار بر قیمتگذاری پایینتر از قیمت تمام شده را از ریشه های اصلی بحران خودرو در 4 سال اخیر می داند که رضا شیوا رئیس سابق شورای رقابت بر سر بازار خودرو کشور آورد. اما سیاست کنونی وزیر صمت و شرکت های ایران خودرو و سایپا را نیز صادقانه نمی داند و حتی می توان گفت نوعی فریبکاری در حق مصرف کننده ایرانی است. 

قیمت تارا دنده ای 296 میلیون تومان و قیمت شاهین 344 میلیون تومان است. یعنی قیمت تارا حدود 12 هزار دلار و قیمت شاهین هم حدود 13 هزار 700 دلار است که این قیمت ها برای مدل های دنده ای دو خودروساز داخلی، بالا است. هر دو این مدل ها باید حدود 9 تا 10 هزار دلار باشند. به خصوص تارا که هنوز اطلاعی از ستاره ایمنی آن در دست نیست و ممکن است عملکرد آن در تصادفات مطلوب نباشد، اگرچه شاهین 3 ستاره ایمنی دارد. 

وزارت صمت با رها کردن تولید مدل های ارزان و دادن وعده 18 ماهه برای تولید مدل ارزان، همراه با تغییر جهت به سمت تولید مدل های گران کنونی به نوعی جادوجنبل دست زده است تا با یک پرش قیمتی، مدل های گران را جایگزین مدل های بیش از حد ارزان کنونی نماید. و البته مدل های ارزان و دم دستی بازارهای جهانی را به اسم مدل لوکس قرار است به مردم بی پناه ایران بفروشند. 

چه باید کرد؟

مدل هایی مانند تارا، شاهین، هایما(مونتاژی) و ... باید به عنوان مدل های ارزان و کف قیمتی تولیدات ایران خودرو و سایپا تعریف شده باشند، چون مدل هایی کهنه از نظر طراحی و تجهیزات همراه با پیشرانه های عقب افتاده هستند که حتی گیربکس اتومات هم ندارند. ساخت مدل ارزانتر از اینها به این معنی است که جامعه باید چنین مدل های ضعیفی را خودرو لوکس تعریف کند که آشکار علیه عزت خانواده های ایرانی است و بازگشت به عقب به سمت پراید و پیکان داشته باشد. خیلی ساده می توان متوجه شد که مردم کشورهای همسایه چه خودروهای به روزی را سوار می شوند و خیابان های ایران تا 10 سال دیگر به خودروهایی از سیاره دیگر تبدیل خواهند شد. 

هایما اس 7 در چین با قیمت 15 تا 19 هزار دلار عرضه می شود. یعنی از 375 میلیون تومان تا 475 میلیون تومان و طبیعتا قیمت سواری های کوچکی مانند تارا و شاهین در نسخه های دستی باید حدود 9 هزار دلار باشد. یعنی 225 میلیون تومان و این مدل ها اتفاقا مدل های اقتصادی و ارزان قیمت بازار کشورهای مختلف هستند. پس چرا فاطمی امین دنبال طراحی مدل ارزان تا 18 ماه دیگر می گردد؟ احتمالا در ضمیر ناخودآگاه وزیر صمت و مدیران خودرویی کشور، مدل ارزان چیزی شبیه پراید است که در هر تصادفی به سختی بتوان در آن موجود زنده پیدا کرد. 

در مورد واردات خودرو هم قریب به یقین با بخشنامه ای روبرو خواهیم بود که به معنای واقعی کلمه خوبی های این سیاست را نابود کرده و آنرا به سیاستی علیه خودش تبدیل خواهد کرد که اگر غیر از این می خواست انجام شود، شاهد اینهمه پیچیده کردن ماجرا و طولانی شدن تدوین سیاست ها و شرایط واردات نبودیم. 

عاقبت خودروسازی دولتی بهتر از این نمی تواند باشد و تا زمانی که دولت قرار است مدیریت خودروسازان را در اختیار داشته باشد، در بر پاشنه کنونی خواهد چرخید. 

پایان/

۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 20182

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 0
      سلام کاش اظهار فضل نمی‌فرمودین 1-خودرو 206 جزو خودرو های سه 🌟 است 2- قرار شده که موتور جدید سه سیلندر تنفس طبیعی باشه 3- خودرو های خارجی که زیر ده هزار دلار است هم از همین قانون حجم موتور پایین بهره میبرند 4- اگر تارا و 206 ستاره 🌟 ایمنی ندارند پس تیبا و ساینا و شاهین هم قطعا ایمنی ندارند مگر اینکه چین به اونها سه ستاره بدهد 5- چرا قیمت را زیر ده هزار دلار میگین وقتی که هایما را 19 هزار نرخ میکنید؟ ۶- منابع حرف را هم بنویسید