ترکیه و مصر در مسیر تفاهم

ناظران بر این باورند که دیدار روسای جمهوری ترکیه و مصر در مراسم افتتاحیه جام جهانی فوتبال در قطر شاخصی است که سبب از سرگیری روابط میان این دو کشور خواهد شد اما برقراری کامل روابط نیاز به گذر زمان و امتیاز دهی از سوی دو طرف دارد.

به گزارش تحریریه روزنامه «العربی الجدید» در گزارش خود درباره احتمال برقراری روابط میان ترکیه و مصر نوشت، خوش بینی ها درباره برقراری روابط میان ترکیه و مصر پس از سپری شدن ۱۰ سال از قطع روابط سیاسی میان دو کشور افزایش یافته است. دیدار روسای جمهوری دو کشور در مراسم افتتاحیه جام جهانی فوتبال در قطر شاخصی است که از نگاه بسیاری از ناظران سبب از سرگیری روابط میان این دو کشور خواهد شد و این موضوع بر روی پرونده های اقتصادی تاثیر خواهد گذاشت.

هر یک از دو کشور مصر و ترکیه هم بر روی از سرگیری روابط سیاسی میان دو کشور حساب باز کرده اند تا پس از مبادلات تجاری، گردشگری و سرمایه گذاری میان دو کشور افزایش و اوضاع اقتصادی آنها بهبود یابد.

به نوشته العربی الجدید، «علاء شدید» تحلیلگر مسائل اقتصادی مصری معتقد است روابط ویژه اقتصادی و تجاری مصر با ترکیه با وجود تنش در روابط سیاسی از نیمه سال ۲۰۱۳ قطع نشده است، اما این به مفهوم آن نیست که این روابط تاثیری نپذیرفته است. اقتصاد چهره دیگری از سیاست است و از هرگونه بحرانی تاثیر می پذیرد.

ترکیه و مصر در مسیر تفاهم

از زمان آشکار شدن گشایش سیاسی حجم مبادلات تجاری میان دو کشور افزایش یافته است. طی سه ماهه نخست سال جاری حجم مبادلات میان دو کشور در مقایسه با سال گذشته به میزان ۸۵ درصد افزایش یافته است. صادرات ترکیه به مصر هم از ۱۰ سال گذشته تاکنون به بالاترین سطح خود رسیده است. طی ۸ ماه نخست سال جاری ترکیه ۲.۸ میلیارد دلار کالا به مصر صادر کرده است که افزایش ۱۷ درصدی را نشان می دهد.

ترکیه در فهرست ۱۵ کشور وارد کننده کالا از مصر هم قرار دارد. پیش بینی می شود آمار مبادلات تجاری و سرمایه گذاری میان دو کشور پس از برقراری روابط و انتخاب سفیر افزایش یابد.

در مقابل، «علاء الدین شنکولر» مشاور اقتصادی ترکی هم معتقد است تلاش ها برای برقراری روابط کامل نیاز به زمان و امتیازدهی از سوی دو طرف دارد. زیرا پرونده های بلاتکلیف و حساسی میان دو طرف به ویژه درباره گاز منطقه مدیترانیه و روابط ترکیه با کشورهای عربی به ویژه لیبی وجود دارد که مصر این پرونده ها را شرط برقراری روابط می داند.

«سعد خبیه» پژوهشگر سوری ساکن قاهره هم معتقد است که دوره کنونی برای از سرگیری روابط ترکیه و مصر مناسب است زیرا این دو کشور و مردم آنها به دلیل افزایش قیمت ها و افزایش تورم از بحران اقتصادی رنج می برند. همپوشانی دو کشور در عرصه های تجارت، کشاورزی و گردشگری می تواند پس از گرفتاری این دو کشور در بحران اقتصادی به ویژه به علت افزایش قیمت نفت و گندم راهگشا باشد.

ترکیه و مصر در مسیر تفاهم

روزنامه العربی الجدید در بخش پایانی گزارش خود آورد، آمارها نشان می دهد در سال گذشته سقف تجارت میان ترکیه و مصر به ۴.۵ میلیارد دلار رسیده است. پیش بینی می شود در سال جاری این رقم از ۵ میلیارد دلار فراتر رود. ترکیه بر روی صادرات لباس، مواد غذایی، مواد شیمیایی و تولیدات کشاورزی و نساجی به مصر تمرکز کرده است. در مقابل ترکیه از مصر اتومبیل، موتور، مشتقات نفتی، فلزات، لاستیک، پلاستیک، کاغذ و مقوا وارد می کند.

پایان/

۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 23201

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =