برندگان و بازندگان جنگ غزه

حکام عربی همپیمان غرب پس از جنگ غزه با چالش های سخت تری نسبت به تحولات بهار عربی روبرو خواهند شد؛ روسیه و چین هم که به عنوان مخالفان این جنگ بار دیگر خواستار نظام جهانی جدیدی شدند نفوذ خود را در خاورمیانه تقویت خواهند کرد.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهش های «الجزیره» قطر در گزارش تحلیلی خود درباره تحولات غزه نوشت، مقاومت فلسطین توانست شکست بی سابقه ای را به رژیم اشغالگر وارد کند. این رژیم با حمایت همه جانبه کشورهای غربی نوار غزه را هدف قرار داد تا جریان حماس را نابود سازد و دولت هوادار خود را در غزه برپا کند اما عوامل بسیاری مانع از رسیدن این رژیم به اهداف خود شد.

در بخشی از گزارش مرکز پژوهش های الجزیره می خوانیم: تجارب مشابه درباره جنگ های نابرابر از جمله افغانستان، ویتنام و الجزایر نشان می دهد که جریان هایی که مقاومت کرده اند، در نهایت پیروز شده اند و دشمنان خود را مجبور کردند تا آنها را به رسمیت بشناسند. اگر حماس به مقاومت خود ادامه دهد به این خواسته خواهد رسید.

این مرکز پژوهشی اضافه کرد: آمریکا و کشورهای غربی از رژیم اسرائیل نخواستند که به این جنگ پایان دهد، بلکه آنها به اسرائیل فرصت دادند تا بتواند قدرت بازدارندگی خود را بازیابد و قادر شود به طور کامل حماس را نابود سازد. از این جهت موضع رسمی غربی ها درباره جنگ غزه با موضوع روسیه و چین در تعارض بود. پکن و مسکو نه تنها با خانوادهای قربانیان جنگ ابراز همدردی کردند، بلکه به طور آشکار در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار پایان دادن به جنگ شدند.

به نوشته این مرکز پژوهشی قطری، با وجود محدود بودن مساحت قلمرو جغرافیایی جنگ، از دیدگاه ابعاد منطقه ای و فرامنطقه ای باید به این جنگ به غنوان یک حلقه از حلقه های تنش بر سر فلسطین نگریسته شود. چگونگی و ماهیت پایان یافتن این جنگ دارای اهمیت و در شکل دهی به آینده موثر خواهد بود. برخی کشورهای منطقه در نتیجه این جنگ قدرت نفوذ خود را از دست خواهند داد و برخی دیگر پر قدرت تر از قبل ظاهر می شوند.

گزارش می افزاید: به طور حتم نظام های عربی همپیمان با غرب پس از جنگ غزه با چالش های سخت تر و پیچیده تری نسبت به تحولات بهار عربی روبرو خواهند شد. این کشورها مواضع متفاوتی در پیش گرفتند. برخی از آن ها به طور کامل اسرائیل را مسوول حمله معرفی کردند و سفیران خود را از اسرائیل فراخواندند و برخی دیگر خود را با جنگ سالاران غربی همراه کردند. به دنبال چنین مواضعی، نفوذ فرهنگی و فکری و سیاسی غرب در این کشورها در سال های آینده کاهش خواهد یافت.

در بخش پایانی از گزارش اندیشکده الجزیره می خوانیم: آشکار است که روسیه و چین در جنگ غزه فرصتی یافتند تا بار دیگر خواستار نظامی جهانی جدید چند قطبی شوند و فرصتی را برای تقویت جایگاه و نفوذ خود در منطقه خاورمیانه بیابند؛ اگر این جنگ برنده ای داشته باشد چین و روسیه در صف نخست گروه برندگان آن قرار خواهند گرفت.

پایان/

۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28056

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =