الجزایر در جستجوی پیوستن به بریکس

کارشناسان در واکنش به ابراز تمایل الجزایر برای پیوستن به بریکس معتقدند این کشور دارای مولفه های لازم می باشد و به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مرکز، نقطه اتصال تجاری و راهبردی مهمی در تسهیل تجارت ۵ قاره خواهد بود.

به گزارش تحریریه، به نقل از شبکه خبری «الجزیره» قطر، «عبدالمجید تبون» رئیس جمهوری الجزایر اعلام کرد که الجزائر امیدوار است که بتواند به گروه «بریکس» ملحق شود. او گفت الجزایر دارای شرایط و مولفه های اقتصادی لازم برای پیوستن به گروه بریکس است. گروه بریکس هم به دلیل اینکه الجزایر یک قدرت اقتصادی و سیاسی است به این کشور اهمیت می دهد.

به نوشته الجزیره، کارشناسان معتقدند بهبود شاخص های اقتصادی الجزایر ناشی از درآمدهای نفتی (۵۰ میلیارد دلار) و صادرات غیرهیدروکربنی (۷ میلیارد دلار) و حجم ذخایر مبادله ای بالغ بر ۴۲ میلیارد دلار با ۵ میلیارد دلار مازاد تجاری در نیمه اول سال جاری از جمله مولفه هایی هستند که زمینه را برای پیوستن الجزایر به گروه بریکس فراهم می کنند.

الجزایر در جستجوی پیوستن به بریکس

همچنین الجزایر از پیامدهای جنگ اوکراین استفاده کرده است و اخیرا همکاری خود را با قاره اروپا افزایش داده و از ثروت های مهم خود از جمله آهن و فسفات استفاده به جایی کرده و شبکه حمل و نقل قاره ای مانند جاده آفریقای ماوراء صحرا را افتتاح نموده و وارد منطقه آزاد آفریقا شده است. این کشور همچنین پروژه بندر حمدانیه در چارچوب «جاده ابریشم» را برای پیوند دادن این قاره با دریای مدیترانه راه اندازی کرده است.

در بخشی از گزارش الجزیره می خوانیم: الجزایر خواستار برپایی نظام مالی و اقتصادی جدید و عادلانه برای حمایت از کشورهای در حال توسعه است. این کشور خواستار اصلاح اصول شورای امنیت و سازمان ملل و بازنگرنی در معاهدات با اتحادیه اروپا است. این ویژگی سبب می شود که الجزایر بتواند رضایت گروه بریکس را برای پیوستن به این گروه جلب کند.

به نوشته الجزیره، «مصطفی بوبکر» استاد امور مالی و بانکی دانشگاه استان «البویره» الجزایر اعتقاد دارد الجزایر با کشورهای عضو بریکس به ویژه چین دارای روابط اقتصادی و تجاری است. الجزایر در سال ۲۰۱۹ میلادی توافق های مهمی را برای همکاری راهبردی، اقتصادی و تجاری با چین در چارچوب طرح ابتکار عمل جاد و کمربند امضا کرده است. تاسیس بندر الحمدانیه به عنوان بزرگترین بندر در شمال آفریقا مقدمه ای برای فعال سازی جاده ابریشم و همکاری در بخش های زیرساختی، انرژی و تجاری است.

الجزایر در جستجوی پیوستن به بریکس

حجم سرمایه گذاری چین در الجزایر بیش از ۱۰ میلیارد دلار است. همچنین این دو کشور حدود ۹ میلیارد دلار مبادلات تجاری دارند. علاوه بر این توافق های راهبردی مانند بهره برداری چین از سومین ذخایر آهن جهان در منطقه جنوب غربی الجزایر و همکاری نظامی این دو کشور و همچنین همکاری الجزایر و روسیه در زمینه انرژی و همسویی مواضع سیاسی الجزایر با کشورهای گروه بریکس در شماری از مسائل در این زمینه مهم است.

وی افزود جایگاه راهبردی الجزایر هم سبب خواهد شد که این کشور به یکی از مهمترین اعضای بریکس تبدیل شود. روسیه در شمال، چین در شرق، برزیل در غرب و آفریقای جنوبی در جنوب و الجزایر در مرکز بریکس قرار دارد. در مرکز قرار داشتن الجزایر نقطه اتصال تجاری و راهبردی را تشکیل می دهد و سبب می شود این کشور در تسهیل تجارت، بارگیری، سرمایه گذاری و توقف کشتی ها و هواپیماها و همچنین سوخت گیری آنها در میان ۵ قاره نقش اساسی را بازی کند.

پایان/

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 21077

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =