نفوذ اقتصادی چین در کشورهای عربی

حجم مبادلات تجاری چین و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۶۳.۷۵ میلیارد دلار رسید. پیش بینی می شود تنها فروش فناوری هوش مصنوعی چین به کشورهای حوزه خلیج فارس تا سال ۲۰۳۰ به ۳۲۰ میلیارد دلار برسد.

به گزارش تحریریه تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در گزارش خود درباره حضور چین در کشورهای عربی نوشت، دیگر این موضوع پوشیده نیست که روابط کشورهای عربی با چین روند رو به رشدی به خود گرفته است. طی دهه های گذشته چین سرمایه گذاری اقتصادی در کشورهای عربی را در اولویت خود قرار داده است.

اقتصاد پایه اصلی روابط چین با کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس را تشکیل می دهد. از زمانی که «شی جین پینگ» در سال ۲۰۱۳ میلادی در چین به قدرت رسید همکاری با کشورهای منطقه در زمینه زیرساخت ها، تجارت، سرمایه گذاری، انرژی هسته ای و هوا و فضا را به عنوان محور روابط خود قرار داد.

در نتیجه برنامه رئیس جمهوری چین برای گسترش روابط با کشورهای عربی، حجم مبادلات تجاری میان چین و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که در سال ۲۰۰۰ میلادی کمتر از ۱۰ میلیارد دلار بود در سال ۲۰۱۶ به ۱۱۵ میلیارد و در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۱۶۳.۷۵ میلیارد دلار رسید.

How China Is Winning Over the Middle East – The Diplomat

به نوشته تارنمای الخلیج آنلاین، چین در سال ۲۰۲۰ میلادی پس از آنکه اتحادیه اروپا را کنار زد به نخستین شریک تجاری کشورهای عربی منطقه خلیج فارس تبدیل شد. در چنین شرایطی امارات به بزرگترین بازار و شریک غیر نفتی چین در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شده است.

همچنین چین توافق های همکاری راهبردی را با عربستان، قطر، امارات، کویت، عمان، مصر، عراق، مغرب و سودان امضا کرده است. اکنون ۴۸ درصد از صادرات نفت کشورهای حاشیه خلیج فارس به چین اختصاص پیدا کرده است. این رقم ۴۰ درصد از واردات نفت چین را تشکیل می دهد.

علاوه بر این چین تکیه روز به افزایشی را به گاز قطر دارد. چین و قطر در نوامبر سال ۲۰۲۲ توافقی را به امضا رسانده اند که به موجب آن سالانه ۴ میلیون تن گاز مایع از قطر از آغاز سال ۲۰۲۶ میلادی به مدت ۲۷ سال وارد خواهد کرد.

Gulf Arab states draw closer to China as Xi visits Riyadh | Financial Times

چین همچنین با موفقیت ماهواره کشورهای الجزایر، عربستان و سودان را به فضا پرتاب کرد و نخستین سامانه ناوبری بی‌دوئو (Beidou) برای هدایت ماهواره ها را در تونس افتتاح کرد. همچنین پکن یک آزمایشگاه مشترک انرژی تجدیدپذیر را با مصر تأسیس کرده است.

پیش بینی می شود فروش فناوری هوش مصنوعی چین به کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی، قطر، بحرین و امارات تا سال ۲۰۳۰ به ۳۲۰ میلیارد دلار برسد.

پایان/

۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
کد خبر: 24753

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =