همکاری راهبردی الجزایر و چین

الجزایر سعی دارد از طریق تقویت روابط با چین جایگاه مناسبی را در جهان تک قطبی آینده داشته باشد؛ پکن نیز با پیوند دادن این کشور به ابتکارات خود و از طریق «بریکس» راه ورودش به قاره آفریقا و اروپا را باز می کند.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» در گزارش خود درباره امضای برنامه پنج ساله دوم همکاری راهبردی فراگیر میان الجزایر و چین همزمان با درخواست رسمی الجزایر برای پیوستن به گروه «بریکس» نوشت، هدف از این برنامه افزایش همکاری میان دو کشور در عرصه های اقتصادی، تجاری، انرژی، کشاورزی، علوم، فناوری، هوا و فضا، بهداشت، ارتباطات انسانی و فرهنگی است. تصویب این برنامه بیانگر تمایل دو طرف برای افزایش همکاری در چارچوب طرح ابتکار جاده و کمربند است که الجزایر در سال ۲۰۱۸ به آن ملحق شده است.

روابط میان دو کشور چین و الجزایر طی چند سال گذشته در حال تقویت شدن است و شرکت های چینی طرح های مهمی را در الجزایر به مرحله اجرا گذاشته اند. همچنین در ماه مارس ۲۰۲۲ چین سرمایه گذاری به ارزش ۷ میلیارد دلار را در بخش فسفات الجزایر با هدف تولید ۵.۴ میلیون تن کود کشاورزی آغاز کرد و ۳ شرکت این کشور هم کار خود را در معدن «غارجبیلات» برای استخراج سنگ آهن به ارزش دو میلیارد دلار آغاز کردند.

برپایه آمارهای رسمی، چین از سال ۲۰۱۹ میلادی با سرمایه گذاری حدود ۹ میلیارد دلاری خود سرمایه گذار برتر خارجی در الجزایر شده است. حدود ۱۷ درصد از سرمایه گذاری خارجی در الجزایر از سوی چین صورت می گیرد.

همکاری راهبردی الجزایر و چین

«احمد الشریفی» کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه الجزایر درباره پیشینه همکاری راهبردی چین و الجزایر اظهار داشت روابط این کشور متکی بر همکاری، همگرایی، رویکرد سیاسی مشترک و دکترین اقتصاد دولتی است. در نتیجه این همکاری، مبادلات تجاری میان دو کشور گسترش یافته و واردات الجزایر از رقم یک میلیارد دلار در سال ۲۰۰۳ میلادی به ۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

همچنین «تومی عبدالرحمن» کارشناس مسائل اقتصادی نیز به الجزیره گفت جهان در حال تبدیل به دو قطبی است. از رو، باید با قطبی خوش آتیه که بخش بسیار مهمی از جامعه بین المللی را در همه ابعاد زندگی نمایندگی می کند، همراه شد. درچنین شرایطی الجزایر به طور واقعی و هوشمندانه در حال وارد شدن به صف قدرت های بزرگ است تا جایگاه منطقه ای و جهانی خود را حفظ کند. این کشور  راهبردی را انتخاب می کند که پیشرفت بیشتری داشته باشد.

وی افزود این کشور چین را یک شریک و همکار راهبردی به شمار می آورد که می تواند در مقایسه با دیگر کشورها ارزش افزوده بیشتری را برای الجزایر به دنبال داشته باشد. این کشور به ادامه روابط با چین اولویت داده است و تمایل دارد از ویژگی رقابت میان کشورها در زمینه سرمایه گذاری و تجارت استفاده کند تا از این طریق به راحتی بتواند به گروه «بریکس» ملحق شود و رشد اقتصادی خود را شتاب بخشد.

همکاری راهبردی الجزایر و چین

به اعتقاد این کارشناس، با توجه به اینکه چین یک قدرت مالی قابل توجه است و الجزایر هم به دنبال تامین مالی پروژه های خود می باشد، تلاش می کند تا از تخصص های فنی، آموزشی، نظامی، هوا و فضا و مسائل لجستیکی استفاده کند. منافع چین هم از طریق تقویت همکاری راهبردی و نقش چین در موازنه های بین المللی به ویژه مجمع اقتصادی بریکس تامین می شود.

الجزایر بازار مهمی برای کالاها و خدمات چینی است. این کشور با جمعیت ۴۵ میلیونی خود فضای مناسبی برای افزایش سرمایه گذاری های چین است. از سوی دیگر، منافع چین از این همکاری راهبردی در پیوند دادن الجزایر به مدار خود و موازنه های بین المللی از طریق مجمع اقتصادی «بریکس» و تبدیل آن به یک منطقه راهبردی حیاتی به عنوان دروازه ورود به قاره آفریقا و اروپا تامین می شود.

علاوه بر این الجزایر یکی از مهمترین منابع تامین گاز و نفت برای چین است و این کشور می تواند در چارچوب همکاری های دوجانبه از ثروت ها و مواد خام الجزایر استفاده کند.

پایان/

۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 22829

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =