ضربه نهایی بریکس به هژمونی دلار

پس از آشتی ایران و عربستان و دلارزدایی در معاملات چین با روسیه، پاکستان، هند، ترکیه و برزیل، ضربه قطعی به هژمونی اقتصادی آمریکا در جهان در آگوست آینده و در نشست گروه بریکس در ژوهانسبورگ وارد می شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت، پس از سفر رئیس جمهوری چین به عربستان و شرکت او در سه نشست با عربستان، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی و نظارت چین بر مصالحه عربستان و ایران، پکن ضربات مهمی را به آمریکا وارد کرده است.

این در حالی است که پس از نشست شورای وزیران عربستان به ریاست «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه این کشور که پس از سفر رئیس جمهوری چین به عربستان برگزار شد عربستان اعلام کرد قصد دارد به سازمان همکاری بین المللی شانگهای به ریاست چین ملحق شود. کشورهای روسیه، هند، پاکستان و قزاقستان و ایران عضو این سازمان هستند و مصر و قطر هم به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شده اند.

 ضربه نهایی بریکس به هژمونی دلار

ضربه های عربستان به آمریکا هم ادامه دارد. این ضربه ها نشان می دهد که به سرعت روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو کشور که طی هشتاد سال گذشته ادامه داشت، در حال از بین رفتن است. به طور قطع اقتصاد و دلار آمریکا در آینده نزدیک قربانی این تحولات خواهند بود.

روزنامه الکترونیکی رای الیوم در بخشی از گزارش خود آورد، سازمان شانگهای که در سال۲۰۰۱ به عنوان یک سازمان سیاسی، اقتصادی و امنیتی تاسیس شد در کنار گروه بریکس شامل کشورهای چین، روسیه، برزیل، هند و آفریقای جنوبی به طور عملی و سنجیده در برابر ائتلاف ناتو و نظام مالی قدیمی و ... در غرب شکل گرفته است. اکنون نیز رویکرد مشترک ایران و عربستان برای ملحق شدن به سازمان های تحت ریاست چین و روسیه رویکرد خردمندانه ای است که نشان می دهد این دو کشور تحلیل درستی از نقشه تحولات جهانی دارند.

چین به سرعت به قدرت نخست جهان تبدیل می شود و به تدریج و با هوشمندی بساط قدرت را از زیر پای آمریکا که گرفتار جنگ فرسایشی، سیاسی و نظامی در اوکراین شده می کشد. در حالی که چین و آمریکا در تنش هستند برزیل با هماهنگی پکن خواستار پایان دادن به استفاده از دلار و به کارگیری ارز دو کشور در مبادلات تجاری شده است. این موضوع هم به منزله نواخته شدن یک مشت محکم دیگر به قدرت اقتصادی آمریکا در آمریکای لاتین است. زیرا بزریل بزرگترین اقتصاد در آمریکای لاتین است و حجم مبادلات تجاری آن به چین در سال به ۱۵۰ میلیارد دلار می رسد که ظرفیت تبدیل شدن به دو برابر طی ۵ سال آینده را دارد.

Brazil, has been selected to be the next leader of the BRICS

چین در معاملات خود با روسیه، پاکستان، هند و ترکیه از دلار چشم پوشی کرده است. در آینده نزدیک کشورهای عربی و در راس آنها عربستان هم به این کشورها ملحق خواهند شد. در نتیجه این موضوع قیمت گذاری نفت با دلار به پایان خواهد رسید. گرایش به شرق و پشت کردن به آمریکا و اروپا انتخاب گزینه درست از سوی کشورهای عربی است. زیرا این انتخاب در راستای منافع کشورهای عربی است و به هژمونی آمریکا و مصیبت ها و جنگ های آن در منطقه پایان خواهد داد.

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد ضربه قطعی به دلار و هژمونی اقتصادی آمریکا در جهان در آگوست ۲۰۲۳ هنگام برگزاری نشست گروه بریکس در ژوهانسبورگ در جنوب آفریقا رقم خواهد خورد. زیرا کشورهای عضو بریکس تعیین ارز واحد را در دستور کار قرار داده اند. این کشورها یک سوم تولیدات صنعتی جهان را در اختیار دارند و سهم آنها در تجارت جهانی ۱۷ درصد است که ۴۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهد.

گروه بریکس و سازمان شانگهای پس از ویران شدن نظامی مالی آمریکا که نفس های آخر خود را می کشد تقویت خواهند شد.

پایان/

۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 24867

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =